Rib hajók
Családi hajókázás
Családi hajókázás
NEM engedélyköteles
Egyedi kialakítás
Egyedi kialakítás
Felár nélkül
Elérhető luxus!
Elérhető luxus!
Elérhető áron
AJÁNLAT, CSOMAGOK
  • Főoldal
  • Magunkról
  • Termékek
    • Merevaljú (RIB) hajók
    • Összehajtható csónakok
    • Szolgálati célú RIB hajók
    • Vizi sporteszközök
  • Mit vegyek?
  • Egyedi kialakítás
  • Szolgáltatások, vizsgáztatás
  • Anyagok, karbantartás
  • Kapcsolat

Anyagok, karbantartás

A tömlő anyagának kiválasztása

Sokan kérdezik – ’MI A KÜLÖNBSÉG?’ – és úgy tűnik, mintha senki sem tudná a választ. Sok eladó általános, neten talált információkat ír le ezzel kapcsolatban. Sok vevő csakis a Hypalon anyagot választaná, mert ez a biztos, s emiatt sokan el is állnak a vásárlástól anyagi okok miatt. Ezzel szemben ritkán lehet arról olvasni, hogy rossz tapasztalat lenne a PVC anyaggal kapcsolatban. Az Edward’s 1984 óta foglalkozik hajókkal, s az azok gyártásához szükséges anyagokkal, s bízvást állíthatjuk, hogy a Hypalon anyag valóban jó…de a PVC sem rossz! A karbantartás hiánya, vagy a gondatlan, nem körültekintő használat miatt sok PVC anyagot láttunk leereszteni, kilyukadni, kiszakadni, de gyártási hibából eredő problémával talán ha eggyel találkoztunk. Ez az Edward’s esetében természetesen annak köszönhető, hogy a legmegbízhatóbb gyártók anyagait használjuk.

A felfújható hajók, azok anyagának két nagy ellensége van: a kémiai hatások es az UV sugárzás. A PVC érzékeny az olajra, kémiai anyagokra (ezen belül különösen a Methyl Ethyl Ketone–ra és elemeire). További anyagok, amik hatással lehetnek rá: aceton, fehérítő, ammónia, 11-nél nagyobb pH-jú erősen lúgos tisztítószerek, koptató anyagok (pl. acélgyapot), mechanikai hatások, súrlódás. Mindezekkel szemben a Hypalon nem ellenálló, csak ellenállóbb. A vízieszközt a vízben tárolva alga rakódhat rá, ami a PVC-t inkább elszínezheti, mint a Hypalon-t.

Az Edward’s 5 különböző anyagminőséget kínál, ami több, mint ami a legtöbb gyártó, forgalmazó palettáján fellelhető. Ezek ársorrendben így következnek: PVC, TPU, FRG HYPALON, ACHILLES HYPALON, ORCA HYPALON. Azért ár, és nem minőségi sorrendről beszélünk, mert keveredhetnek a fogalmak, hogy mit nevezünk ’minőségnek’. Hiába az ORCA a legdrágább, egyes téren az FRG tulajdonságai jobbak (például jobban ellenáll a kémiai hatásoknak). Hiába gyártják az első két anyagot Ázsiában, a három Hypalont meg Európában, az Edward’s tiszta szívvel ajánlja a PVC-t és a TPU-t, különösen a Koreában gyártottakat.

PVC

A hivatalos rövidítés a polivinilkloridból származik, de valójában nem abból készül. Ha csak vinilszármazékból lenne, akkor szakadna, s nem lenne légtartó. 100%-ban így sem az, folyamatosan ereszti a levegőt – de nem csak a PVC! Ezt a gyárak meg is adják, s e tanúsítványok szerint a PVC ’légeresztése’ 24 órán belül 7%, ami sokkal jobb, mint a Hypalonok értékei (ld. alább.) A vízieszközeinkhez használt anyag felső rétege a színezett PVC, a középső térhálós anyag a légnyomásnak áll ellen, míg az alsó réteg felelős a légzárásért. A felület poliészter vagy nylon bevonatot kap a szilárdság növelése céljából. A rétegek összeillesztése, ennek kivitelezése egyszerű: vagy ragasztó fogja össze kémiailag a rétegeket, vagy olvasztásos (Heat Welding) eljárással ragasztják őket egymáshoz.

Az Edward’s a drágább, összeolvasztásos eljárással (Ultrasonic Welding) készült illesztést preferálja, mert így elkerülhető a ragasztó használatából eredő időveszteség, illetve a kis szériából eredő minőségingadozás. Az általunk használt ASG28 anyag az igen tartós, bár nem olcsó PVC anyagok közé tartozik, igaz, szilárdsága viszont közel megegyezik az Orca anyagéval. A leglényegesebb különbség a Hypalonnal szemben az, hogy a Hypalon jobban bírja az UV-A és UV-B sugárzást és mechanikai hatásokkal szemben is ellenállóbb. A PVC ára azért is kedvezőbb, mert sorozatgyártásban is lehet alkalmazni, különleges tudást, tapasztalatot nem igényel. Előnye a PVC-nek az alacsonyabb ára és súlya, továbbá a nagy színválaszték, hátránya: az UV sugárzás jobban károsítja, mechanikai hatásokkal szemben kevéssé ellenálló, érzékenyebb a párára, gombásodásra, végül jobban fakulhat.

TPU

Nagyon leegyszerűsítve ugyanaz, mint a PVC, csak egy réteggel több. Ez a színezett PVC feletti réteg akadályozza meg a káros UV sugarak átjutását, rendkívül tartóssá téve ezzel az anyagot, árban ugyanakkor jóval kedvezőbb, mint a Hypalon. A TPU (Thermoplastic Polyurethane) hőre lágyuló elasztomerekből áll, melyek kemények és lágyak is lehetnek. A Koreában gyártott anyag elnevezése TPU Bactrun EN-396, s most van elterjedőben. Összeillesztésének menete, technológiája hasonló a PVC-hez. A TPU előnye a PVC-hez és a Hypalonhoz képest az ár-érték arány, színtartósság, súly; továbbá antibakteriális és nem gombásodik. Hátránya a Hypalonhoz képest a kisebb kopásállóság, kevésbé rugalmas a mechanikai sérülésekkel szemben is kevéssé ellenálló.

FRG HYPALON

Nem más, mint kis rétegben jelenlévő szintetikus gumi (Synthetic Rubber Coatings), amit a DUPONT cég szabadalmazott 1994-ben. A szabadalom mára már lejárt. Jobban ellenáll a UV sugárzásnak – nem véletlen az 5-10 év garancia sem – de nem UV álló, csak jobban bírja az előzőeknél. Az Edward’s az FRG RMT2K Hypatex borítóanyagot használja, aminek nagy előnye a szélesebb színválaszték. Gyártásának, összeillesztésének technológiája drága és munkaigényes. Ragasztással illesztik össze a felületeket úgy, hogy a tömlő két vége egy síkban van és alul-felül egy anyag-csíkot ragasztanak az illeszkedésnél (Butted Seams). A ragasztó kémiai tulajdonsága miatt nem lehetnek levegőbuborékok a felületek között. Itt már nem elég a nyomástartósság teszt, átfogóbb minőségellenőrzésre van szükség. A szakítószilárdsági tesztek bizonysága szerint nem az illesztés, a ragasztás, hanem mellette maga az anyag szakad, tépődik el. A ’légeresztés’ 15% 24 órán belül, ami rosszabb, mint a PVC esetében. Előnye jó UV állóság, ár-értek arány, színtartó, kopásálló, a legkönnyebb a Hypalon kategóriában, antibakteriális. Hátrány: drágább a PVC-nél, mechanikai hatásokkal szemben kevéssé ellenálló, dörzsölésre fakul, nehezebb, mint a PVC.

ACHILLES HYPALON

Ezt az anyagot 1996-ben kifejlesztették, de nem kimondottan hajókra. Olajtársaságok használták kábelfektetésnél, majd egy japán cég felfigyelt a rendkívül strapabíró anyagra, megvette a szabadalmat és kis módosításokkal ACHILLES CSM 111 néven gyártani kezdte. 2010-ben egy kínai cég (Weihai Noahyacht Co.) lemásolta az anyagot és azóta is tart a per a japánokkal. A kínaiak ugyan Elvaloy Hypalonnak hívják, de a vegyi összetétele állítólag ugyanaz. Összeillesztése, gyártási technológiája a Hypalonokra jellemző. Ebben az anyagban egy vékony Neoprene réteg is megjelenik, ami fokozottan nyomásállóvá teszi a tömlőt: ez nem csak azt jelenti, hogy nem ereszti ’annyira’, de jóval keményebbre fel is fújható. Utóbbiból sok előny származik: merevebb a hajó, könnyebben siklik, stb. Az ACHILLES-ben egy olyan vegyi ’egyveleget’ alkalmaznak, ami összeköti a Hypalon és a Neoprene réteget egy struktúrába. A felülete kicsit puhábbnak hat a többi Hypalonhoz képest, cserébe viszont fokozottan kopásálló, sőt egyes gyártók úgy reklámozzák, hogy tűsarkú cipőkben gyalogolnak rajta hölgyek. Előny: jó UV állóság, színtartó, nagyon kopásálló, rendkívül rugalmas, antibakteriális. Hátrány: drága, limitált színskála (6 szín).

ORCA HYPALON

Az Orca a Hypalon anyagok csúcsváltozata. Eredetleg Pennel & Flipo Orca néven regisztrálták a hozzáadott anyagok miatt, de végül Orca néven terjedt el. 1994 óta több mint 1 millió hajót gyártottak ebből az anyagból. Összeillesztése, gyártástechnológiája a Hypalonokra jellemző, több Neoprene réteggel. Ez a Belgiumban gyártott anyag igen sűrű, tömör, amiből egyebek közt nagyfokú mechanikai szilárdság is következik. Kimondottan nagy teherbírású anyag, amit az Egyesült Államok Parti Őrsége is alkalmaz a hajóin. Ez az az anyag, amibe ha egy baltát vágnak, sem sérül meg (persze bizonyos megkötésekkel:-) Az Orcát már 0.8-1.0 Bar nyomásra is fel lehet fújni, ami a PVC 0.2 Bar nyomásával összehasonlítva extrémnek tűnhet. ’Légeresztése’ 11% 24 órán belül, ami kategóriájában nem rossz, viszont magas árán kívül ez a második hátránya a PVC-vel szemben (30-40%-kal drágább a PVC-nél). A sok rétegből következően fajsúlyos, nehéz anyag, bár a Hypalon kategóriájában mégsem a legnehezebb. A PVC-hez képest az Orcából készült hajót vezetve olyan érzése van az embernek, mintha még két személy lenne a hajóban. Mechanikai hatásokkal szemben rendkívül ellenálló. Előnyei: kiváló UV állóság, színtartó, rugalmas, pára- és gombaálló, antibakteriális. Hátrányai: nagyon drága, nem annyira kopásálló, mint a többi Hypalon anyag, nehéz, csak egy pár színben kapható.

Összegzés

A gumicsónakok, vízijárművek többféle anyagminőségben rendelhetőek, a legolcsóbb a PVC. Az árkülönbség kevéssé az élettartamban, leginkább a kopásállóságban, az elhasználódás mértékében mutatkozik meg. Mindennapos használat esetén (vízitaxizás, fuvarozás, vízisíelés) előnyösebb a jobb minőséget választani a kopások, súrlódások intenzitása miatt. A PVC és az ORCA anyagok közötti különbséget leginkább azzal lehetne jellemezni, hogy egy öreg stég mellé kikötve az abból kiálló szög az ORCA anyagban várhatóan kisebb kárt okoz, mint a PVC-ben.

Az UV sugárzást egyik anyag sem bírja sokkal jobban a másiknál: a PVC letakarva, napsütéstől védve sokszor 10 évnél tovább is bírja, míg egy drágább ORCA Hypalon anyag élettartama drasztikusan csökken, ha egész éven át éri a napsütés. A különböző anyagok színe változhat, fakulhat, különösen, ha tartósan napon állnak.

Karbantartás, nyomás- és színtartás szempontjávól nincs kirívó különbség az egyes anyagok között. Jellemzően egyiket sem kell többször utánfújni, mint másikat. Az alkalmazott gyártástechnológiából, ragasztásból sem következnek ordító különbségek a különböző anyagok között.

Az Edward’s által forgalmazott gumicsónakok, vízijárművek a különböző anyagok széles színskálájából tetszés szerint állíthatók össze. A tartozékok, kiegészítők széles szín és formaválasztéka tovább bővíti az egyedi kialakítás, összeállítás lehetőségeit. Mindezekkel kapcsolatban is érdeklődhet a Kapcsolatban megadott telefonszámon, vagy kérjen visszahívást e-mailben.

Anyagok felismerése

Amennyiben szeretné megállapítani, hogy egy hajó PVC-ből vagy Hypalon-ból készült-e, az alábbiak szerint járhat el:

  1. Vegye le a szelepet és amennyiben a tömlő belső fele ugyanolyan színű, mint a külső, akkor PVC. Belül a Hypalon mindig sötétszürke, vagy fekete.
  2. Smirglivel megdörzsöljve a felületet a Hypalon kimattul, a PVC nem veszt a színéből, por anyag marad a felületen.
  3. Methyl Ethyl Ketone oldószerbe (vegyiáru üzletben lehet venni, van, ahol csak külön engedéllyel) mártott ronggyal megtörölve a felület kis darabját a Hypalon oxidációs nyomot hagy a felületen, a szín viszont nem változik. A PVC felülete ezzel szemben fényesen ragyogó lesz és egy kicsit ragadós, ’taknyos’ hatásúvá válik egy kis időre.
Pumpálás

A tömlőket minden esetben 0.25 Barra kell felfújni. Kicsit kevesebbre lehet (pl. erősen tűző napsütésben, nagy melegben 0.20-ra), de többre nem ajánlott, mert felhevülve a belső nyomás felmehet 0.40 Barra is. Erre a tervezők számítanak ugyan, de jelentős túlnyomásnál sérülhet az anyag, s az illesztések, ragasztások elválhatnak. Fontos lehet a pumpálás sorrendje is: a tömlőn belül, a rekeszek között elválasztó membránok vannak, amik nem alkalmasak tartós, nagy nyomáskülönbség elviselésére. Ez minden gumicsónaknál, RIB hajónál így van, a membránokat a legdrágább típusoknál is kímélni kell.

Ajánlott a szakaszos pumpálás: előbb 0.10 Barra érdemes felfújni az összes tömlőt, rekeszt, majd ezt követően történhet meg a végleges nyomásra fújás. Ezt betartva jelentősen növelhető az élettartam, elkerülhető a membránok sérülése, esetleges átszakadása. A szükséges nyomás elérése lábpumpával jelentős teljesítmény, különösen, ha az esetleges légpadlóval is számolunk, amit 0.35 Barra kell felfújni. Lábpumpával egy 3,6 méteres csónak esetében legalább fél órát kell a felfújásra számolni; ugyanez elektromos pumpával pár percre rövidíthető.

Tárolás

A hajókat ideális esetben nem a vízen kellene tárolni, de ha nincs más lehetőség, akkor évente legalább egy alkalommal kenjük le a nap sugárzásának leginkább kitett tömlőket UV-védő, e célra kifejlesztett krémekkel. A vízen történő tárolásnál a PVC anyag ugyan nehezebben algásodik a merev testű hajókhoz képest, de az alga véglegesen elszínezheti a tömlőt, ami világos szín esetén feltűnő lehet. Mindez igaz a Hypalon anyagokra is.

Sokszor felmerül a kérdés az vízieszközök építéséhez használt anyagok élettartamával, öregedésével, elhasználódásával kapcsolatban. A kulcsszó a TÁROLÁS. Mindegy, milyen anyagról beszelünk, az UV-sugárzás – különösen az A és B – ártalmas. Mindig takarjuk le és naptól védetten szellős, száraz helyen tároljuk a vízieszközöket. A tartós napsütés káros hatásáról már beszéltünk, de a pára és a gombásodás is nagy ’ellenségek’. Mindez természetesen nem egy hétvégi, vagy időszakos használatra vonatkozik – akkor lehet a hajó napon, vízben akár hetekig is -, hanem, hogy egész évben ne álljon a napon, vagy vízben. Még egy apróság, amire érdemes odafigyelni: az egerek számára ideális fészekanyag lehet a szétrágott műanyag. Elkerülendő, hogy megrágják a hajót, érdemes azt tároláskor megemelni, bakon, állványon tartani.

Téli, vagy több hónapos hosszú tárolás esetén ne préseljük ki teljesen a levegőt a tömlőkből, mert az anyag megtörhet: ami nem feltétlenül csökkenti az élettartamot, ellenben vizuálisan jól látható nyomot hagyhat. Helyesen akkor járunk el, mikor annyi nyomás marad a tömlőkben, amennyitől olyan érzésünk lesz, mintha babzsákra tenyerelnénk. Természetesen az ilyen tároláshoz megfelelő nagyságú hely szükséges.

To top ↑
  • Jogi nyilatkozat
  • Általános szerződési, szállítási feltételek
  • Kapcsolat
Edwards Kft.
Tel: +36 30 403 9954
2017 © Copyright.