Technológia
Nagyon széles azon vízijárművek skálája, ahol túlnyomásos tömlő biztosítja, hogy a jármű el ne süllyedjen. Ezek közt megtalálhatóak az emberi erővel hajtott, mozgatott kajakok, SUP-k, az evezővel vagy motorral felszerelt és hajtott gumicsónakok, illetve a motorcsónakok vontatta banán-siklók, fánkok. A motorral felszerelhető, túlnyomásos, tömlős motoros csónakok jellemzően kétféle kategóriába sorolhatók: az összehajtható, illetve a merevaljú kivitelre. Utóbbi általános elfogadott és használt neve a RIB egy mozaikszó, ami az angol Rigid Inflatable Boat szavak kezdőbetűiből ered.
Az Edwards Kft. jellemzően ezen a többrekeszes, túlnyomásos tömlőtechnológiára alapozott vízieszközök – összehajtható és merevaljú gumicsónakok, továbbá az ehhez a palettához jól kapcsolódó egyéb vízieszközök, sporteszközök, pl. kajakok, banánok – , tervezésével, gyártásával és forgalmazásával foglalkozik. Termékeink a legkülönfélébb méretben, kivitelben, összességében több mint 800 féle variációban készülnek. Az Edward’s termékek tervezése és kivitelezése az Ön igényeinek megfelelően történik. A szériafelszereléseken túl a különböző opcionális felszerelések, színek, minták, anyagok széles tárházából válogathat, hogy álmai hajóját egyedileg kialakítsa (Custom Made).
Tervezés, gyártás
A gyártás során az ügyfél által kiválasztott minőségű és színű anyagból előre elkészített sablonok alapján vágják ki az adott vízieszköz építéséhez szükséges elemeket (anyagokról lásd lentebb). Valamennyi típusnak és méretnek megvan a saját, több darabból álló sablonkészlete. A vágás számítógép által vezérelt lézerrel, vagy kontúrkéssel történik, vákuumos vágóasztalokon; a pontos vágás és az anyag elmozdulásának megakadályozásával a kivágott formák tizedmilliméteres pontosságúak lesznek.
RIB hajók esetén a gumitömlőn kívül van még a több, nagyobb darabból összeállított merev ’test’. E fődarabokat szintén sablonok igénybevételével gyártják le. Rétegelve: üvegszálas kompozit anyag (FRP – Fiber Reinforced Plastic) keveréket visznek fel rétegről-rétegre egy sablonra, amit utána vákuumfóliával tömörítenek, formáznak. Így készül a hajótest, a kormánykonzol, az ülés, az asztal és sok más fedélzeti tartozék, kényelmi eszköz. Amik pontosan illeszthetőek egymáshoz, illetve a hajótesthez, rögzítésük történhet ragasztással, vagy csavarozással. A sablonok, és az alkalmazott technológia folytán a méretpontosság adott, a hibalehetőségek száma csekély. Érdekességképpen: az Edward’s hajói ragasztásakor használt ragasztó és üvegszál keverék olyan szilárdságú, hogy az összeszereléskor használt HSS fúrókat tíz használat után cserélni kell, azok kopása miatt.
A következő fázis, a gumitömlők összeragasztása, illetve azok testhez ragasztása az egyik legkritikusabb részfolyamat. Jellemzően mindegyik anyagtípusnak megvan a hozzá leginkább illő, kötés és élettartam szempontjából optimális ragasztóanyaga és szigorúan követendő technológiai folyamata. A ragasztás művelete ettől függetlenül kritikus: ha a ragasztóból a szükségesnél többet visznek fel, kifolyik, ha kevesebbet, akkor esztétikai szempontból tetszetős ugyan a végeredmény, viszont idővel elválhat, engedhet a ragasztás.
Az Edward’s hajók esetében megkülönböztetett figyelmet fordítunk a ragasztásra. Sem az összeszerelés után kötelező többórás nyomástesztek, sem ügyfeleinktől a sokéves használat során nem jött még arra vonatkozó visszajelzés, hogy a hajóink ragasztása elvált, engedett volna. A tesztek befejeztével a hajót, egyéb vízijárművet a szükséges mértékben szétszerelik, s előkészítik szállításhoz. Szállítást követően a végső összeszerelés és az ismételt nyomásteszt után felfújva, vízre bocsátásra alkalmas állapotban lesznek átadva a megrendelőnek.