Az összehajtható gumicsónakok jellemzően olcsóbbak, mint az ugyanakkora méretű RIB (merevaljú) hajók. A külmotor is olcsóbb lehet rá, mivel előbbiekhez többségében karos irányítású motorokat (Tiller Control) használnak. További fontos szempont a tárolás, szállítás. Egy összehajtható csónak elférhet akár egy 0.5×0.5×1.5 méteres táskába is. A RIB hajó tömlőit leeresztve a ’merev’ siklótest szélessége és hosszúsága határozza meg a tárolás, szállítás minimális térigényét, arról nem is beszelve, hogy szükségessé válhat egyes elemek (pl. a kormánykonzol, ülések, stb.) ledöntése, kiszerelése is, ha laposabb tárolás szükséges (a szálítási méretek a hajók adatlapjainál találhatóak!) Végül, de nem utolsósorban érdemes megemlíteni a kényelmi szempontokat is: míg az összehajtható csónakban csak padra, vagy a tömlőre lehet ülni, addig a RIB-ekben kényelmes ülések és nagyobb napozó helyek vannak. Utóbbiak kormányzása és kezelése is könnyebb, de nem egyszerűbb a hosszúsága miatt.
Ebbe a kategóriába tartoznak azok a csónakok, amelyeket használaton kívül egy táskába be lehet pakolni és úgy szállítani, tárolni (ld. a tárolási útmutatónkban foglaltak). Az Edward’s modellek 1.6 métertől 6 méterig terjedhetnek. Vannak jóval hosszabb csónakjaink is, de azok inkább professzionális alkalmazásra ideálisak, mint egy családi kikapcsolódásra. Az összehajtható gumicsónakok alja nem merev: egy központi nagynyomású gumihenger feszít ki egy vastag, vízhatlan PVC anyagot (minden típusnál), hogy a hajó a vízen könnyen siklásba jöjjön. A siklófelületet úgy tervezzük – más márkákkal ellentétben – hogy mély ’V’ alakot kapjon, így a kormányozhatósága rendkívül jó lesz, s már kis sebességnél is kiemelkedik a vízből. Mivel ilyenkor kisebb felületen érintkezik a vízzel, a haladás gazdaságosabb. A siklófelület kiképzése független a csónak padlózatától (lásd később). A siklófelület tömlője több légrekeszre van osztva, így ha az egyik megsérül, leereszt, a csónak nem süllyed el, de siklásba már nehezebben hozható.
Egy-két személynek vízitúrákra, horgászatra elégséges egy 3,6 méteres csónak. 3-5 tagú család részére már ennél valamivel hosszabb, 3,9-4,2 m hosszú ajánlott, amiben lehet hely napozásra, horgászatra és az utasok mellett a csomagok is kényelmesen elférhetnek. Nagyobb családoknak, baráti társságoknak 4,3 méter feletti hossz szükséges. Sokszor felmerül a kérdés, vajon milyen motor szükséges az adott hajóhoz, illetve mi szükséges ahhoz, hogy siklásba jöjjön az adott vízijármű (a siklás hiányában még kis motorok esetében is nagy lehet a fogyasztás): 3,6 méterig, egy-két személy esetén legalább 5-8 LE motor kell. Az ennél nagyobb hajók esetében a 10 LE alatti motorok nem ajánlhatóak. Még nagyobb motorteljesítmény szükséges nagy létszámú társaságok, hosszabb hajók esetén, vagy jelentősebb sebességet igénylő tevékenység esetén, mint például a vízsíelés, fánkok és banánhajók húzása.
Aki a parton fogja egyedül ki-berakni a csónakját segédeszközök nélkül, majd leeresztve betenni a csomagtartóba, annak mindenféleképen a légpadlós változat ajánlott, mert ez a legkönnyebb és szállítás szempontjából is a legegyszerűbb. A padlóban a nagynyomású levegő és az üvegszálas gyapottal kitömött belső rész nagy merevséget biztosít, egy felnőtt lába alatt alig süllyed meg (hajlik be a felület). Általában bizalmatlanság van a légpadlóval kapcsolatban, pedig ezeket igen merevre tervezik, rendkívül stabil rajtuk járni. Külön kivéve és vízre téve, két felnőtt ember is megállhat rajta. A merev padlójú hajókkal szemben az összehajtható csónakoknak rakodásnál, szállításnál, tárolásnál nagy előnyük, hogy a padló igény szerint hajtogatható. Tartós tengeri használatnál további előnyük, hogy az alumínium padlóhoz képest a só nem árthat neki.
A merev padló előnye, hogy valamivel stabilabbá teszi a csónakot, a benne tartózkodást, mozgást. Az ilyen padlón akár tűsarkúval is lehet járni (a gumitönlők miatt ugyanakkor ez mégsem ajánlott), viszont összerakása egy kicsit bonyolultabb. A fapadlózat olcsóbb: jellemzően 3-4 táblából áll, amiket nem lehet összehajtani. Az alumínium padlónak több előnye is van: akár fémlábú széket is tehet a csónakba, mert merevebb, kevésbé sérülékeny, mint a fapadló. Az alumínium időtállóbb és a súlya is kisebb, de hátránya a fával szemben, hogy a napon nagyon felforrósodhat.
Ide azok a merevaljú, kompozit műanyag testű vízijárművek tartoznak, melyek oldalát felfújható tömlő veszi körül. A modellek az Edward’s esetén 2,7 métertől egészen 9,5 méterig terjednek. A hajó aljának, a merev testnek az anyaga megegyezik a hasonló hosszúságú luxusyachtokéval; az anyagvastagság elérheti akár a 35 millimétert is, szendvicsréteget képezve. Nagyobb sérülések esetén, mikor az alsó réteg megsérül, a szendvicset alkotó felső réteg továbbra is biztosítja a vízzárást. Körültekintő használat esetén az ilyen merev aljú hajóval sérülés nélkül ki lehet csúszni egy homokos, sóderrel borított partra, és kisebb, vízalatti akadályokkal történő ütközéseket is elvisel, hasonlóan a luxusyachtokhoz.
Csekélyebb súlyuk folytán a RIB-ek fogyasztása alacsonyabb yachtokhoz képest. A hajók kormányozhatóságát a tömlők nem befolyásolják, mert eleve úgy tervezzük, hogy sikláskor a víz felszíne fölé kerüljenek. Mivel a csónak a merev felületen siklik, akkor sem süllyed el, ha az összes tömlő kilyukadna. Siklás közben a tömlőknek nincs egyéb funckiójuk, mint megnagyobbított oldalperemként a hullámok ellen védeni a bent ülőket; a hajó stabilizálásában hullámos, viharos időben van szerepük, kis sebességnél, vagy állóhelyzetben. A RIB hajók ugyan nehezebben jönnek siklásba, mint a merevtestű társaik, de ha a tömlő kiemelkedett a vízből, akkor már gyorsabban haladnak és kevesebbet fogyasztanak.
Az Edward’s hajókat puha, kényelmes ülésekkel látjuk el; külön kérés esetén akár egyedi kivitelben is. Nagyobb modelleknél párnázott napozót is kialakítunk az orrészben. A RIB hajók használata és kormányzása egyszerű, arról nem is szólva, hogy kikötéskor, vagy másik hajó megközelítésekor az esetleges nagyobb ütközéseket könnyedén felfogják, tompítják a tömlők. Az Edward’s RIB-hajókban kormánykonzolról történik az irányítás, így az irányításuk, kormányzásuk kényelmesebb. Kisebb modellek (3,6 méterig) platón vagy erősebb tetőcsomagtartón, a nagyobbak utánfutón szállíthatók.
A 3.3 méter alatti modelleket inkább nagyobb yachtok mentőcsónakjaként használják. Bár, a RIB-300B modellünket kifejezetten keresik kiscsaládosok 1-2 gyerekkel. 3-4 felnőtt személynek vízitúrákra, horgászatra minimum egy 3,6 méteres hajót ajánlunk. Négynél több személyt is lehet ezekkel szállítani, ülni azonban ilyenkor a hajó odalán, a tömlőn lehet, ami nem feltétlenül kényelmetlen, csak erősebben kell kapaszkodni. Ha valaki napozni akar az orrészben, akkor csökken az elhelyezhető utaslétszám, hiszen a napozó utas több személy helyét elfoglalja. Öt, vagy ennél többtagú család részére legalább 4,8 méteres hajó ajánlott. Van hely napozásra, horgászatra, s a csomagok is elhelyezhetők. A műszaki táblázatokban megadott, megengedett összes személlyel a hajóink biztonságosak és stabilak, de kis mozgástere van az utasoknak a fedélzeten. Az igazi kényelmet, luxust a 6 méteresnél nagyobb RIB hajók kínálják – egyes modellek felülmúlhatják a yachtok kényelmét is. Ezekbe már olyan opcionális felszerelések is rendelhetőek, mint a tikfa padlózat, zuhany vagy a hűtőgép.
Rövidtávon 4 méteres hosszig jellemzően elég egy 10-15 LE teljesítményű motor. Ezzel még 2-4 személlyel is siklásba jön, s 20-30 km/h sebességre is képes lehet, ha siklásba jön, az üzemanyag fogyasztást is kedvezően befolyásolva. Négynél több személy esetén ez a motor telesítmény kevés, erőlködik a rendszer. Ez esetben legalább 20-25 LE – vagy a feletti – motorok szükségesek, hogy a csónak siklásba jöjjön; a nagyobb teljesítményhez 30 km/h feletti sebesség párosul. Az 5,2 méter fölötti modelleknél már ez sem elég, ha tele a csónak utasokkal, csomagokkal. Vízisíeléshez, vagy wakeboardozáshoz legalább 50 LE motort kell használni, mivel egy felnőttet ki lehet húzni a vízből (gyerekek vízisíeléséhez elég a 20-25 LE is, amivel – 3,6 méteres hajót feltételezve – már lehet gumikarikát, kis banánt húzni). A műszaki adatok táblázatban szereplő minimum LE irányadó – ahhoz elegendő, hogy a csónak épp siklásba jöjjön a maximális összeterhelés több mint a felénél.
Magyarországon nem szükséges hajóvezetési jogosítvány (sport és kedvtelési célú kishajó vezetői engedély) olyan vízi járműre, ami nem hosszabb, mint 7m és nincs nagyobb külmotor rajta, mint 7,5kW (10Le).
Lásd link 11 cikkely: https://www.parlament.hu/irom39/13051/13051-0010.pdf
Horvátországba meg ennél is rosszabb a helyzet, mert a vízi jármű nem lehet hosszabb, mint 2,5 m és nem lehet rajta nagyobb külmotor mint 5kW. Még az is feltétel, hogy érvényes autóvetetői engedély szükséges.
Lásd link: https://www.vitorlazasmagazin.hu/uj-horvat-szabalyok
Lehetőségként említem, hogy vannak olyan külmotor modellek, amiket lehet módosítani. Úgy ahogy az autóknál, a külmotoroknál is lehet teljesítményt megemelni drasztikusan. Például a Suzuki gondolt ilyenre és a 10 lóerős motorját ugyan olyan lökettérfogattal árulja, mint a 20 lóerős változatot. Így a 10 lóerős új motor vásárlásánál lehet kérni, hogy az elektronika a 20 lóerősre legyen cserelve. A Selva 10 lóerős külmotort 25 lóerősre lehet átalakítani, amivel már egy RIB-480 könnyeden siklásba jön.